Art, Moldova, Moldova Arts

ARTE VIZUALE. Titirezul Povestea „Antologiei picturii moldoveneşti“

ARTE VIZUALE. TitirezulDe fapt, anul acesta a debutat prost pentru mine. Nimic nu prevestea cavalcada de evenimente pozitive care au urmat. În 24 aprilie mă pomenesc cu un mesaj trimis prin poşta electronică, prin care un domn, pe numele lui Mariu Marin, mă aborda cu următorul mesaj: „Vladimir bună ziua, vreau să elaborez o antologie a picturii moldoveneşti. Trebuie un autor manager. Problema e că îmi trebuie pînă la 1 iunie. Nu vreau o lucrare chiar academică. Vreau o lucrare minimalistă ca şi text, cu accent pe imagini. Un album frumos. 10-15 pictori… Puţin INFO despre pictori în engleză şi română, legendă minimă la tablouri şi o prefaţă generală, în engleză şi română. În plus, trebuie găsite imaginile. Graficianul angajat deja le va prelucra, dar oricum trebuiesc de calitate bună. Ştiu că termenii sînt scurţi, dar avem ocazia să facem un lucru util“. Acestea erau datele problemei. Trebuia să dau un răspuns rapid, şi era la un final de săptămînă. Deci pînă luni m-am pus pe cugetat. Dar am răspuns întîi: „Dragă Marin Mariu! Mă interesează proiectul. Vorbim pe îndelete luni. Eu sînt întos acasă după opt zile de pauză de Internet. Mulţumesc de propunere. Vladimir“.

A fost un sfîrşit să săptămînă cu frămîntări, întrebări interioare, nedumeriri. De unde putea apărea cineva care să-mi propună un astfel de heirup intelectual? Un album de artă conceput, elaborat, machetat şi tipărit într-o singură lună. Nimic în capul meu nu prindea carne, consistenţă, temei. Confuzia şi întrebările fără de răspuns au pus stăpînire pe mintea mea. Niciodată înainte nu am fost pus în situaţia de face o adevărată Antologie, cu atît mai puţin într-un timp restrîns.

Insurgenţa artistului

Desigur, ocupîndu-mă de vreo 15 ani de istoria artei moldoveneşti, de cea românească interbelică şi de raporturile comune ale acestor două sisteme artistice, simţeam nevoia unei grile valorice, mai exact, a unui canon plastic, a unei referinţe de tip „Antologie“. Există antologii de poezie, fotografie, proză, arhitectură etc., însă nu ştiu să fi văzut vreo antologie de pictură. Dar am găsit formula prin a selecta, dintre sutele de artişti de ieri şi de azi, doar 18 nume care, din punctul meu de vedere (subiectiv, cum altfel?), cumulează întregul inventar de problematici, stilistici, formule plastice şi teme care au fost abordate şi elaborate de artiştii plastici ai acestui spaţiu cultural, încercînd să forez mai în adîncime, dincolo de nivelul strict epidermic al reprezentării/ imaginii. A trecut suficient de mult timp de cînd ne-am desprins de comunismul care lucra intens la regimul imaginii, la ce şi cum trebuie reprezentat. Dar acel comunism nu putea nicidecum controla combustia lăuntrică a artistului, nu-i poate decît intui gîndurile, emoţiile, comportamentul, adevăratele preocupări. Tocmai de aceea artistul era considerat un insurgent prin excelenţă. Prin urmare, am ajuns la concluzia că ne aflăm în faţa unui bagaj inestimabil de artă neexplorat îndeajuns, care trebuie analizat şi din punct de vedere psihologic, etic, psihanalitic chiar, că se impunea o analiză care trebuie să epuizeze un repertoriu de date lax şi amplu, biografii şi destine artistice reprezentative pentru acest gen de expertiză. Cum bine se înţelege, bună parte a investigaţiei era realizată la momentul în care a venit provocarea cu antologia. Un cerc de artişti deja era de mult în studiu, în vizorul preocupărilor mele analitice, am şi scris articole de-a lungul timpului despre ei. Majoritatea dintre aceştia şi-au găsit locul corespunzător în paginile albumului. Avînd deja la activ cîteva studii monografice despre creaţia unor artişti ai secolului al XX-lea, ştiam ce înseamnă să concepi de la zero un astfel de studiu, oarecum de natură academică.

Frugalitate verbală

Acum însă, se cerea elaborarea unor fişe succinte, compacte, sintetice, capabile să închege în cuvinte puţine esenţa unor discursuri plastice care se întindeau şi se întind pe decenii întregi. După ce am ales artiştii, era nevoie să-i definesc, de o manieră recognoscibilă. Prin nişte mici poeme în proză, aşa le-am dorit. Biografiile sînt, de regulă, stufoase, aici însă aveam nevoie de frusteţe, de o frugalitate verbală. Locvacitate verbală minimă. Mai ales că gîndurile mele trebuiau traduse şi în limba engleză, căci volumul s-a gîndit integral bilingv. Ei bine, limba engleză impune o anumită concizie, precizie maximă, o gîndire analitică. Trebuia să ţin cont şi de asta. Tocmai de aceea, am apelat la suportul unei vechi prietene, Dana Altman, care e şi ea critic de artă şi galerist, la New-York. Aveam nevoie de cineva care cunoaşte lumea artei din cea mai importantă metropolă a culturii vizuale. Asta pentru că Antologia aceasta ţinteşte o receptare la cel mai înalt nivel de cunoaştere a vizualului contemporan. Ea nu este gîndită doar pentru Republica Moldova sau România, ci mai ales ţinteşte un avizat public occidental şi nu numai, unde se cunosc atît de puţine despre fenomenele plastice de la noi! Antologia are, în esenţă, o dublă funcţie: de inventar istoric retrospectiv şi prospectiv, dar şi de judecată valorică. Un preţios document poligrafic care întreprinde o temerară vivisecţie a întregului corp artistic, de la un capăt la altul, acoperind o perioadă de 75 de ani.
Exact în ordinea în care a apărut în album, iată artiştii pe care i-am inclus în Antologie: Moisei Gamburd, Mihail Grecu, Ada Zevin, Igor Vieru, Aurel David, Valentina Rusu- Ciobanu, Andrei Sârbu, Elena Bontea, Sergiu Cuciuc, Mihai Ţăruş, Dumităr Peicev, Inessa Ţîpin, Anatol Rurac, Alexander Tinei, Roman Tolici, Mark Verlan, Valentina Bobkova, Andrei Gamarţ.
O expunere aparte necesită designul albumului, care iniţial era prevăzut să aibă 150 de pagini, ca în cele din urmă, să mai suplimentăm numărul acestora pînă la 168. Raţiuni strict de conţinut ne-au silit să luăm această decizie. Nu puteam totuşi aloca un număr egal de pagini fiecărui artist. Din punctul meu de vedere, talentele artiştilor nu pot fi egalizate. Era clar că un anume artist nu-şi poate devoala plenitudinea discursului în trei-cinci lucrări de pictură, în timp ce altul – se simţea perfect în haina acelor cîteva file. Trebuia intuit acest potenţial de reproductibilitate şi credibilitate al imaginii pictate în raport cu suportul ei tipărit. Altfel spus, cît cîştigă sau pierde o lucrare de pictură, atunci cînd este supusă reproducerii. Cînd apare tipărită într-un tiraj mare. Gînditorul Walter Benjamin vorbea într-un studiu despre aura operei în era reproductibilităţii ei tehnice. El afirma că atunci cînd o operă de artă este multiplicată prin fotografiere, tirajare, unicitatea ei piere, şi încărcătura mistică dată de aceasta dispare. În cazul nostru, trebuia să facem diferenţa între operele acelor artişti care nu pierd prin reproducerea operelor şi cei care nu stau „bine“ între vopselurile tipografice. Toate aceste aspecte au fost luate în discuţie, echilibrate, evaluate.

Coperta şi supracoperta

Pe copertă nu am dorit din start nici o reproducere a vreunei lucrări de artă. Am vrut să evităm banalul şi calea minimei rezistenţe, cînd o reproducere te salvează de a mai gîndi altceva decît să mai adaugi nişte fonturi, care să conţină numele autorului, titlul publicaţiei şi alte elemente de identificare. I s-a propus lui Serghei Drebujan – un foarte tînăr şi ambiţios designer de la Chişinău – să conceapă un soi de brand al cărţii, pornind de la forme geometrice şi de la culori esenţiale. Frust, minimalist, uşor de citit. Pentru coperta albumului a propus un alb lăptos, cu trei pătrate – chenare, în trei culori esenţiale, iar în interiorul acestora s-a amplasat un „soare“ stilizat, ale cărui opt raze imită vîrfuri de creioane colorate (albastru, galben, roşu, verde). În centrul acestei compoziţii extrem de simple, dar percutante vizual – litera M, o majusculă care e iniţiala numelui şi prenumelui editorului, dar şi prima literă a cuvîntului Moldova. Dedesubtul acestei compoziţii s-a amplasat titlul publicaţiei, în cele două limbi, iar numele autorului şi titlul reluat doar în engleză apar doar pe cotorul cărţii. Coperta a patra, cu un fundal oranj (culoarea- laitmotiv al paginilor din interior, cu texte în limba engleză), conţine cuvîntul ANTHOLOGY, descompus în litere distincte pe toată suprafaţa. Prima literă este albă, celelalte, negre. Supracoperta reia acelaşi negru pe întreaga suprafaţă, pe care se proiectează, pe prima copertă, acelaşi brand descris mai sus, iar pe suprafaţa din spate – un motiv caleidoscopic, din tringhiuri care cresc din interior către marginile suportului pe care se desfăşoară.
În interiorul cărţii toate ilustraţiile sînt color, şi pe fiecare pagină s-a reprodus cîte o singură operă de artă, cu informaţie frustă, denumirea lucrării, dimensiunile şi tehnica, anul execuţiei.
O noutate absolută a acestei publicaţii, cel puţin pentru spaţiul moldovenesc, este că am optat pentru modalitatea de a ilustra felul în care pictează artistul, foloseşte transparenţele, insistă asupra detaliilor, accentelor, contururilor, arătînd astfel modalităţile de a aşeza culorile pe suprafaţa pictată, atingerile de suport etc. Pentru aceasta s-au ales anumite lucrări, reprezentative pentru fiecare artist, şi s-au reprodus pe două pagini, fără chenar, fără nici un alt fel de inserturi tehnice. Pictura trebuie să respire în voie pe toată suprafaţa hîrtiei tipografice. Spectatorul asistă astfel la un fel de denudare anatomică a operei, pe care o poate cerceta pe îndelete, chiar dacă are în faţă doar un erzaţ articulat din pixeli, şi nu opera în materialitatea ei fizică. Oricum, acest exerciţiu mental este specific epocii noastre, în care realitatea internautică, fictivă a substituit-o demult pe cea palpabilă, materială şi pulsatorie. Partea de machetare şi prepress a realizat-o priceputul şi discretul Andrei Ichim, cu care, cîndva, am fost coleg de liceu. Acum, acesta face machetare şi tehnoredactare pentru diverse edituri din Republica Moldova.
Avem, în cele din urmă, un obiect poligrafic remarcabil, un produs intelectual şi vizual care lucrează precum un titirez, rotindu-se îndelung, pe care trebuie să-l urmăreşti şi să-l studiezi cu de-amănuntul, cu luare-aminte, pentru a-i putea descoperi sensurile, reperele, frumuseţile şi mai ales destinele artistice şi creatoare înscrise în interiorul lui.
Un volum de artă deosebit de frumos, pentru oameni frumoşi, competenţi şi inteligenţi. La apariţia lui a contribuit în chip esenţial compania Getik România (director: Ghenadie Dumanschi), căreia trebuie să-i aducem toate laudele, pentru că într-o vreme de secetă şi dezinteres total pentru actul de cultură şi actul creator, aceasta a susţinut generos o astfel de lucrare-experiment, căreia îi presimţim un destin îndelungat şi spectaculos. Pe toate meridianele lumii. Despre astfel de lucruri ar trebui să vorbească oamenii, şi să se implice cu adevărat în reiterarea unor acte de susţinere, finanţare şi promovare. Titirezul se învîrte!
Albumul O antologie a picturii moldoveneşti va fi lansat la Chişinău, pe 15 septembrie, la Berd’s Design Hotel, iar lansarea din Bucureşti va avea loc pe 24 septembrie, la Librăria Carusel, din reţeaua Cărtureşti.
Sursa:http://www.observatorcultural.ro/ARTE-VIZUALE.-Titirezul*articleID_32390-articles_details.html
Anunțuri

Despre Ghenadie Sontu

Ghenadie Sontu is the Founder and President of ARS DOR Association, a center for art and professional development in Moldova, which focuses on the development and promotion of Moldova’s cultural sector. Currently Ghenadie is the Chairman of the Advisory Committee at Eastern Partnership Culture Programme funded by the European Union. He is a Fellow of DeVos Institute of Arts Management, at Kennedy Center in Washington D.C., USA, and the expert of the Republic of Moldova at the Compendium-Cultural Policies and Trends in Europe Programme of Council of Europe. Previously, he worked for the Ministry of Culture of the Republic of Moldova as the Deputy-Director at the Agency for Inspection and Restoration of Monuments. Additionally, Ghenadie serves as a consultant in the frames of the project “Troika Moldova” developed through the European Neighborhood Programme, Arts & Culture Programme of the Open Society Institute – Budapest, the Soros Foundation Moldova and European Cultural Foundation. He served as the President of the Youth Parliament of Moldova and launched the International Art Project Eurointegration through Art. He has received a fellowship for trainers in cultural policy. Ghenadie graduated from a three-year programme of the European Cultural Foundation and Soros Foundation entitled Consolidation of Cultural Sector of Moldova and holds degrees from the Academy of Fine Arts and the Laboratory of Philosophy, Anthropology, and Culturology of the Invisible College of Moldova. www.arsdor.org www.ghenadiesontu.com

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Poster German Kirkha in Chisinau
Poster German Kirkha in Chisinau by ilovechisinau
Look at more German Posters at zazzle

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 722 de urmăritori

RSS Ghenadie Sontu Fine Art Blog

  • Tabernacle
    The Tabernacle (Hebrew: מִשְׁכַּן‎‎, mishkan, "residence" or "dwelling place"), according to the Hebrew Bible, was the portable earthly meeting place of God with the children of Israel from the time of the Exodus from Egypt through the conquering of the land of Canaan. Built of woven layers of curtains along with 48 standing boards clad w […]
  • Bezalel
    In Exodus 31:1-6 and chapters 36 to 39, Bezalel (Hebrew: בְּצַלְאֵל‎, also transcribed as Betzalel and most accurately as Bəṣalʼēl), was the chief artisan of the Tabernacle[1] and was in charge of building the Ark of the Covenant, assisted by Aholiab. The section in chapter 31 describes his selection as chief artisan, in the context of Moses' vision of […]
  • Zionism
    The first international gathering of Zionists took place in Basel, Switzerland, in 1897 and was dedicated to reestablishing a Jewish presence in the Land of Israel. There was, however, sharp dissension among the early adherents of the movement. "Political Zionists" were focused exclusively on the acquisition of an internationally recognized charter […]
  • Bezalel Workshop, School & Museum
    WORKSHOPS Boris Schatz and Students, Sculpture Class ca. 1914 Schatz's supporters in Berlin formed a committee called the "Bezalel Society for Establishing Jewish Cottage Industries and Crafts in Palestine" whose primary goal was to oversee the creation of a network of artisan workshops. These were meant to provide employment for the impoveris […]
  • Boris Schatz
    Boris (Zalman Dov Baruch) Schatz was born to a traditional Jewish family in a small village near Kovno, Lithuania, and as a young man pursued religious studies in Vilna. It was there that Schatz first engaged with the two ideals that would permanently impact his life: art and Zionism. Dividing his days between yeshiva and art school, Schatz also joined a loc […]
  • The Last Supper - Leonardo da Vinci
    The Last Supper - Leonardo da Vinciby Ghenadie Sontuoil on canvas, 120 x 60 cm, 2016Private Collection The Last Supper measures 460 cm × 880 cm (180 in × 350 in) and covers an end wall of the dining hall at the monastery of Santa Maria delle Grazie in Milan, Italy. The theme was a traditional one for refectories, although the room was not a refectory at the […]
  • Bezalel Academy of Arts and Design
    Bezalel Academy of Arts and Design is Israel's national school of art. Established in 1906 by Jewish artist and sculptor Boris Schatz, Bezalel is Israel's oldest institution of higher education. The art created by Bezalel's students and professors in the early 1900s is considered the springboard for Israeli visual arts in the 20th century.Beza […]
  • Visual arts in Israel
    Visual arts in Israel refers to plastic art created in the Land of Israel/Palestine region, from the later part of the 19th century until today, or art created by Israeli artists. Visual art in Israel encompasses a wide spectrum of techniques, styles and themes reflecting a dialogue with Jewish art throughout the ages and attempts to formulate a national ide […]
  • History and Provenance of Szyk Haggadah Original Artwork
    All forty-eight original watercolor and gouache paintings that appeared in Arthur Szyk’s Haggadah were completed between 1934 and 1936 in Łódź, Poland. He then took them to London in 1937 to supervise the printing of The Haggadah (1940) by the Sun Engraving Company (Beaconsfield Press, publisher). Szyk brought all the paintings to the United States when he i […]
  • Israeli Art
    Part of what makes the art scene in Israel so unique is that the country blends so many varying influences from all over the Jewish world.BY MJL STAFF Though the modern State of Israel has officially been independent only since 1948, its unique blend of dynamic arts and different cultural traditions has been around for some time longer. Part of what makes th […]

RSS Cultura

RSS Timpul

  • Poetul Ion Vatamanu a fost comemorat la 80 de ani de la naştere
    Uniunea Scriitorilor din Moldova şi Muzeul Naţional al Literaturii Române „Mihail Kogălniceanu” a organizat ieri, 28 aprilie, la Chişinău simpozionul „Secunde cu munți" – Ion Vatamanu, 80 de ani de la naștere".
  • Meşterul popular Valentina Guţu a vernisat expoziţia „Comori din lada cu zestre”
    O expoziţie cu genericul „Comori din lada cu zestre" a meşterului popular Valentina Guţu din satul Gordineştii Noi, raionul Edineţ, a fost inaugurată astăzi la Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală.
  • În culisele Istoriei: UN MEDIC SCRIITOR
    (Continuare din numărul precedent) Basarabia anului 1917-1918 era un cazan în fierbere: 28 decembrie 1917 
  • Dicționar de nume: OROŞANU
    Numele Oroşanu are la bază cuvântul unguresc orosz, cu sensul „rus” (nume etnic), redat în română prin formele oroş, orăş, oriş, orâş, înlocuirea lui s (< ung. sz) cu ş provenind din confuzia cu substantivul oraş. În documentele moldoveneşti, pe parcursul secolelor XIV-XVII, sunt atestate nume provenite de la formele respective, prevalând numele Orăş.   […]
  • 1917, ANUL PREMERGĂTOR MARII UNIRI: România și Războiul de Întregire Națională
    Actul Marii Uniri a fost înfăptuit în urma acțiunilor politice, militare și diplomatice ale liderilor politici și militari români, pe fondul participării statului român la Primul Război Mondial. 
  • În culisele Istoriei: ETERNITATEA UNUI ARTIST
     E o axiomă teza că un artist trebuie să posede o vastă cultură şi este ideal cazul când el este şi un intelectual rafinat. Basarabia interbelică, prin contribuția lui Alexandru PLĂMĂDEALĂ ne dă un asemenea model.
  • Să ne ferim capul de frig și de prostie
    Un profesor bun, care-și face conștient meseria, mai are o grijă foarte importantă față de discipolii săi: să le ferească capul de frig și de prostie. Adică, orice om trebuie să aibă un cap sănătos într-o minte sănătoasă. 
  • Lumina Sfântă de la Ierusalim - minune sau înşelătorie?
    An de an, cu ocazia Paştelui ortodox, credincioşii se bucură de ceea ce ei numesc minunea Sfintei Lumini. Acest eveniment miraculos se petrece an de an în Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim, în timpul slujbei de vecernie ce are loc în Sâmbăta Mare, ziua dinaintea Paştelui. 
  • 12 cuvinte pe care majoritatea persoanelor le pronunță greșit. Vezi dacă și tu le greșești
    Deşi ne străduim să vorbim corect româneşte, sunt cuvinte pe care le folosim greşit zi de zi, iar asta pentru că le-am auzit în forma lor greşită de fiecare dată: de la părinţi, profesori, prieteni, radio sau TV.
  • Elevii din Donduşeni, la o întâlnire cu scriitoarea Claudia Partole
    Clipe de revelaţie în împărăţia cărţii - de astfel de emoţii au avut parte elevii de la Liceul „Alexei Mateevici” din oraşul Donduşeni, la întâlnirea cu scriitoarea Claudia Partole. Şcolarii au răsfoit filă cu filă opera scriitoarei. Cei mai mici i-au învăţat poeziile, iar cei mari au îndrăgit-o pentru povestioarele sincere, în care s-au regăsit. […]

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Donate News

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS CIVIC.MD

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Timpul – Ştiri din Moldova

RSS Moldavie.fr – Portail francophone de la Moldavie

  • Etat d'urgence en Moldavie à cause de l'intempérie
    Un déluge blanc domine la Moldavie. Des chutes très fortes de neige qui ne cessent pas depuis plus de 24 heures ont créé une situation catastrophique, surtout dans la partie centrale et sud du pays, y compris dans la capitale, Chisinau. Plus de 700 localités ne sont plus approvisionnées avec de l'énergie électrique, plusieurs routes sont impraticables. […]
  • Alexandra Conunova, révélation du Festival de Pâques à Aix-en-Provence
    Par François Delétraz À découvrir au Festival de Pâques d'Aix-en-Provence, cette jeune violoniste moldave est une des révélations de cette saison. Dans un français parfait, elle explique sa volonté de vouloir toucher les gens. Au Festival de Pâques d'Aix-en-Provence, les vedettes défilent : ainsi des pianistes Maurizio Pollini, Jean-Yves Thibaudet, […]
  • Les traditions de Pâques
    Les Pâques - une des plus grandes fêtes orthodoxes. Les Moldaves ont plusieurs traditions relatives à cette fête. - Us et coutumes
  • La décoration des œufs
    L'œuf rouge est un des symboles principaux de la fête de Pâques. - Us et coutumes
  • Le chêne de Gagarine
    La Moldavie, sans avoir lancé des fusées dans l'espace, a eu une contribution assez importante au développement de la cosmonautique soviétique. Plusieurs usines moldaves ont fabriqué des micro-schémas intégraux et d'autres équipements utilisées dans la construction des fusées spatiales. C'est en Moldavie qu'était produite la nourriture qu […]
  • Oleg Serebrian : « La Russie doit se joindre au chœur européen »
    Article de Gilles Ribardière L'actuel ambassadeur de la République de Moldavie à Berlin, en poste à Paris précédemment, Oleg Serebrian, vient de publier un ouvrage particulièrement opportun - « La Russie à la croisée des chemins. Géohistoire, géoculture, géopolitique ». En effet, il nous aide à comprendre la nature particulièrement complexe de la Russie […]
  • Une grande première artistique - des designers moldaves à la Biennale du design à Saint-Etienne
    A l'occasion de la Biennale internationale du Design sur le thème « Les mutations du travail », tenue à Saint-Etienne, ville Design, label Unesco, deux grands designers moldaves, Mihai Stamati et Maria Bubuioc, ont présenté leurs créations artistiques, pendant tout le mois de mars. Très grand succès de leurs productions (table, fauteuil balançoire, couf […]
  • Le Dimanche des Rameaux
    Conformément au calendrier orthodoxe, on célèbre le sixième dimanche du carême l'entrée triomphale de Jésus-Christ à Jérusalem. C'est le dimanche des Rameaux, la dernière fête avant Pâques, qui symbolise la reconnaissance du Christ en tant que Rédempteur. Traditionnellement, les églises moldaves sont archi-pleines ce jour-là. L'élément central […]
  • Les migrants moldaves contribuent au développement de leurs localités d'origine
    Environ 4000 Moldaves vivant aujourd'hui sur divers continents ont collecté une somme totale de plus de 2 millions de lei destinée au développement de leurs communautés dans le cadre d'une campagne de collecte de fonds, déroulée pendant trois mois. Il s'agit de support aux projets d'approvisionnement en eau potable, de collecte des déchet […]
  • Témoignages sur une époque encore malconnue
    Article de Gilles Ribardière C'est toujours avec émotion qu'on met en valeur une jeune maison d'éditions, surtout si elle publie une littérature de qualité et qu'elle le fait avec beaucoup de soin. C'est le cas de BELLEVILLE Editions. En choisissant ce titre, Marie Trebaol et Dorothy Aubert ont voulu souligner l'aspect carrefour […]

RSS Evenimente in R. Moldova

  • Artă Decorativă COTROCENI 2012 - Luni, 10.6.2013 09:00
    Luni, 10.6.2013 09:00str. 31 August 1989, 115 Evenimentul are loc în cadrul unui parteneriat între instituţia gazdă şi Muzeul Naţional Cotroceni din Bucureşti şi se desfăşoară în perioada 25 aprilie – 10 iunie.
  • RECITAL DE PIAN - Vineri, 31.5.2013 18:00
    Vineri, 31.5.2013 18:00 Prima Doamnă a RM, Margareta Timofti, invită la un recital de pian cu Olga Kleiankina și expoziția de pictură a Valeriei Duca. În program: Debussy – „Reflexe în apă”, Ravel – „Ogli
  • SERATĂ JUBILIARĂ - Joi, 30.5.2013 18:00
    Joi, 30.5.2013 18:0081 Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, Chişinău MD-2012 Cu ocazia aniversării de 70 de ani a pianistului și dirijorului Mihail Secichin, pianista Inna Hatipova, soprana Valentina Calestru, naritonul Petru Racoviță și tenorul Serghei Varsanov, acompaniați de pianistul Mihai Secichin o
  • Concertul profesorilor - Miercuri, 29.5.2013 18:00
    Miercuri, 29.5.2013 18:0081 Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, Chişinău MD-2012 Catedra „Instrumente cu coarde” a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice prezintă Concertul profesorilor: Ion Josan, Zinaida Brânzilă, Naum  Hoș. Participă Orchestra Națională de Cameră, dirijor
  • Spectacolul "Storcătorul de fructe" - Marţi, 28.5.2013 18:00
    Marţi, 28.5.2013 18:0079 Ștefan cel Mare, Chisinau Spectacolul "Storcătorul de fructe" de Ilia Cilaki. Totul porneşte de la lipsa banilor, care duce la convieţuirea mai multor generaţii ale unei familii într-un singur apartament, aceştia suportându-se unii
  • Trupa Holograf - Joi, 23.5.2013 20:00
    Joi, 23.5.2013 20:00Str. A.Pușkin nr. 21, Chișinău Holograf este o trupă rock românească înființată în 1978. Holograf este printre cele mai de succes trupe din România, fiecare dintre albumele lor conținând câteva cântece care au ajuns hit-uri &ici
  • Filmul deținător al premiului Ursul de Aur, „Poziția copilului” - Duminică, 19.5.2013 19:00
    Duminică, 19.5.2013 19:00Str. Vasile Alecsandri 4 Festivalul Filmului European revine pe marile ecrane ale Chișinăului cu o premieră, filmul românesc „Poziția copilului”, distins cu prestigiosul premiu „Ursul de Aur”. Capul de afiş
  • Concert de lansare „Există Veriga, o chitară, un drum și muzica care vine să schimbe” - Joi, 16.5.2013 19:30
    Joi, 16.5.2013 19:30Grigorie Vieru 15  Oameni dragi, vă invităm la concertul nostru de lansare, unde vom cânta și vă vom cânta. În cadrul concertului va fi lansat conceptul, filosofia și misiunea trupei, single-ul „Liber” și videocli
  • Gheorghe Țopa "Dulcea mea povară" - Miercuri, 8.5.2013 19:00
    Miercuri, 8.5.2013 19:00Str. A.Pușkin nr. 21, Chișinău Gheorghe Țopa vă invită la concertul său jubiliar cu genericul ''Dulcea mea povară'' unde va interpreta piesele care l-au consacrat dar și cele lansate în ultima perioadă. Vor evolua: Ion Suruc
  • Ultima zi a expoziţiei plasticianului Dumitru BALICA - Marţi, 30.4.2013 16:00
    Marţi, 30.4.2013 16:00strada Sfatul Tarii 18 Dumitru BALICA este născut în anul 1978 la Horodişte (raionul Donduşeni). După ce şi-a urmat studiile la Facultatea de Arte plastice şi Design la Universitatea de Stat, îşi expune pentru prima oară operele în 2001.
%d blogeri au apreciat asta: