Art, Moldova, Moldova Arts

ARTE VIZUALE. Titirezul Povestea „Antologiei picturii moldoveneşti“

ARTE VIZUALE. TitirezulDe fapt, anul acesta a debutat prost pentru mine. Nimic nu prevestea cavalcada de evenimente pozitive care au urmat. În 24 aprilie mă pomenesc cu un mesaj trimis prin poşta electronică, prin care un domn, pe numele lui Mariu Marin, mă aborda cu următorul mesaj: „Vladimir bună ziua, vreau să elaborez o antologie a picturii moldoveneşti. Trebuie un autor manager. Problema e că îmi trebuie pînă la 1 iunie. Nu vreau o lucrare chiar academică. Vreau o lucrare minimalistă ca şi text, cu accent pe imagini. Un album frumos. 10-15 pictori… Puţin INFO despre pictori în engleză şi română, legendă minimă la tablouri şi o prefaţă generală, în engleză şi română. În plus, trebuie găsite imaginile. Graficianul angajat deja le va prelucra, dar oricum trebuiesc de calitate bună. Ştiu că termenii sînt scurţi, dar avem ocazia să facem un lucru util“. Acestea erau datele problemei. Trebuia să dau un răspuns rapid, şi era la un final de săptămînă. Deci pînă luni m-am pus pe cugetat. Dar am răspuns întîi: „Dragă Marin Mariu! Mă interesează proiectul. Vorbim pe îndelete luni. Eu sînt întos acasă după opt zile de pauză de Internet. Mulţumesc de propunere. Vladimir“.

A fost un sfîrşit să săptămînă cu frămîntări, întrebări interioare, nedumeriri. De unde putea apărea cineva care să-mi propună un astfel de heirup intelectual? Un album de artă conceput, elaborat, machetat şi tipărit într-o singură lună. Nimic în capul meu nu prindea carne, consistenţă, temei. Confuzia şi întrebările fără de răspuns au pus stăpînire pe mintea mea. Niciodată înainte nu am fost pus în situaţia de face o adevărată Antologie, cu atît mai puţin într-un timp restrîns.

Insurgenţa artistului

Desigur, ocupîndu-mă de vreo 15 ani de istoria artei moldoveneşti, de cea românească interbelică şi de raporturile comune ale acestor două sisteme artistice, simţeam nevoia unei grile valorice, mai exact, a unui canon plastic, a unei referinţe de tip „Antologie“. Există antologii de poezie, fotografie, proză, arhitectură etc., însă nu ştiu să fi văzut vreo antologie de pictură. Dar am găsit formula prin a selecta, dintre sutele de artişti de ieri şi de azi, doar 18 nume care, din punctul meu de vedere (subiectiv, cum altfel?), cumulează întregul inventar de problematici, stilistici, formule plastice şi teme care au fost abordate şi elaborate de artiştii plastici ai acestui spaţiu cultural, încercînd să forez mai în adîncime, dincolo de nivelul strict epidermic al reprezentării/ imaginii. A trecut suficient de mult timp de cînd ne-am desprins de comunismul care lucra intens la regimul imaginii, la ce şi cum trebuie reprezentat. Dar acel comunism nu putea nicidecum controla combustia lăuntrică a artistului, nu-i poate decît intui gîndurile, emoţiile, comportamentul, adevăratele preocupări. Tocmai de aceea artistul era considerat un insurgent prin excelenţă. Prin urmare, am ajuns la concluzia că ne aflăm în faţa unui bagaj inestimabil de artă neexplorat îndeajuns, care trebuie analizat şi din punct de vedere psihologic, etic, psihanalitic chiar, că se impunea o analiză care trebuie să epuizeze un repertoriu de date lax şi amplu, biografii şi destine artistice reprezentative pentru acest gen de expertiză. Cum bine se înţelege, bună parte a investigaţiei era realizată la momentul în care a venit provocarea cu antologia. Un cerc de artişti deja era de mult în studiu, în vizorul preocupărilor mele analitice, am şi scris articole de-a lungul timpului despre ei. Majoritatea dintre aceştia şi-au găsit locul corespunzător în paginile albumului. Avînd deja la activ cîteva studii monografice despre creaţia unor artişti ai secolului al XX-lea, ştiam ce înseamnă să concepi de la zero un astfel de studiu, oarecum de natură academică.

Frugalitate verbală

Acum însă, se cerea elaborarea unor fişe succinte, compacte, sintetice, capabile să închege în cuvinte puţine esenţa unor discursuri plastice care se întindeau şi se întind pe decenii întregi. După ce am ales artiştii, era nevoie să-i definesc, de o manieră recognoscibilă. Prin nişte mici poeme în proză, aşa le-am dorit. Biografiile sînt, de regulă, stufoase, aici însă aveam nevoie de frusteţe, de o frugalitate verbală. Locvacitate verbală minimă. Mai ales că gîndurile mele trebuiau traduse şi în limba engleză, căci volumul s-a gîndit integral bilingv. Ei bine, limba engleză impune o anumită concizie, precizie maximă, o gîndire analitică. Trebuia să ţin cont şi de asta. Tocmai de aceea, am apelat la suportul unei vechi prietene, Dana Altman, care e şi ea critic de artă şi galerist, la New-York. Aveam nevoie de cineva care cunoaşte lumea artei din cea mai importantă metropolă a culturii vizuale. Asta pentru că Antologia aceasta ţinteşte o receptare la cel mai înalt nivel de cunoaştere a vizualului contemporan. Ea nu este gîndită doar pentru Republica Moldova sau România, ci mai ales ţinteşte un avizat public occidental şi nu numai, unde se cunosc atît de puţine despre fenomenele plastice de la noi! Antologia are, în esenţă, o dublă funcţie: de inventar istoric retrospectiv şi prospectiv, dar şi de judecată valorică. Un preţios document poligrafic care întreprinde o temerară vivisecţie a întregului corp artistic, de la un capăt la altul, acoperind o perioadă de 75 de ani.
Exact în ordinea în care a apărut în album, iată artiştii pe care i-am inclus în Antologie: Moisei Gamburd, Mihail Grecu, Ada Zevin, Igor Vieru, Aurel David, Valentina Rusu- Ciobanu, Andrei Sârbu, Elena Bontea, Sergiu Cuciuc, Mihai Ţăruş, Dumităr Peicev, Inessa Ţîpin, Anatol Rurac, Alexander Tinei, Roman Tolici, Mark Verlan, Valentina Bobkova, Andrei Gamarţ.
O expunere aparte necesită designul albumului, care iniţial era prevăzut să aibă 150 de pagini, ca în cele din urmă, să mai suplimentăm numărul acestora pînă la 168. Raţiuni strict de conţinut ne-au silit să luăm această decizie. Nu puteam totuşi aloca un număr egal de pagini fiecărui artist. Din punctul meu de vedere, talentele artiştilor nu pot fi egalizate. Era clar că un anume artist nu-şi poate devoala plenitudinea discursului în trei-cinci lucrări de pictură, în timp ce altul – se simţea perfect în haina acelor cîteva file. Trebuia intuit acest potenţial de reproductibilitate şi credibilitate al imaginii pictate în raport cu suportul ei tipărit. Altfel spus, cît cîştigă sau pierde o lucrare de pictură, atunci cînd este supusă reproducerii. Cînd apare tipărită într-un tiraj mare. Gînditorul Walter Benjamin vorbea într-un studiu despre aura operei în era reproductibilităţii ei tehnice. El afirma că atunci cînd o operă de artă este multiplicată prin fotografiere, tirajare, unicitatea ei piere, şi încărcătura mistică dată de aceasta dispare. În cazul nostru, trebuia să facem diferenţa între operele acelor artişti care nu pierd prin reproducerea operelor şi cei care nu stau „bine“ între vopselurile tipografice. Toate aceste aspecte au fost luate în discuţie, echilibrate, evaluate.

Coperta şi supracoperta

Pe copertă nu am dorit din start nici o reproducere a vreunei lucrări de artă. Am vrut să evităm banalul şi calea minimei rezistenţe, cînd o reproducere te salvează de a mai gîndi altceva decît să mai adaugi nişte fonturi, care să conţină numele autorului, titlul publicaţiei şi alte elemente de identificare. I s-a propus lui Serghei Drebujan – un foarte tînăr şi ambiţios designer de la Chişinău – să conceapă un soi de brand al cărţii, pornind de la forme geometrice şi de la culori esenţiale. Frust, minimalist, uşor de citit. Pentru coperta albumului a propus un alb lăptos, cu trei pătrate – chenare, în trei culori esenţiale, iar în interiorul acestora s-a amplasat un „soare“ stilizat, ale cărui opt raze imită vîrfuri de creioane colorate (albastru, galben, roşu, verde). În centrul acestei compoziţii extrem de simple, dar percutante vizual – litera M, o majusculă care e iniţiala numelui şi prenumelui editorului, dar şi prima literă a cuvîntului Moldova. Dedesubtul acestei compoziţii s-a amplasat titlul publicaţiei, în cele două limbi, iar numele autorului şi titlul reluat doar în engleză apar doar pe cotorul cărţii. Coperta a patra, cu un fundal oranj (culoarea- laitmotiv al paginilor din interior, cu texte în limba engleză), conţine cuvîntul ANTHOLOGY, descompus în litere distincte pe toată suprafaţa. Prima literă este albă, celelalte, negre. Supracoperta reia acelaşi negru pe întreaga suprafaţă, pe care se proiectează, pe prima copertă, acelaşi brand descris mai sus, iar pe suprafaţa din spate – un motiv caleidoscopic, din tringhiuri care cresc din interior către marginile suportului pe care se desfăşoară.
În interiorul cărţii toate ilustraţiile sînt color, şi pe fiecare pagină s-a reprodus cîte o singură operă de artă, cu informaţie frustă, denumirea lucrării, dimensiunile şi tehnica, anul execuţiei.
O noutate absolută a acestei publicaţii, cel puţin pentru spaţiul moldovenesc, este că am optat pentru modalitatea de a ilustra felul în care pictează artistul, foloseşte transparenţele, insistă asupra detaliilor, accentelor, contururilor, arătînd astfel modalităţile de a aşeza culorile pe suprafaţa pictată, atingerile de suport etc. Pentru aceasta s-au ales anumite lucrări, reprezentative pentru fiecare artist, şi s-au reprodus pe două pagini, fără chenar, fără nici un alt fel de inserturi tehnice. Pictura trebuie să respire în voie pe toată suprafaţa hîrtiei tipografice. Spectatorul asistă astfel la un fel de denudare anatomică a operei, pe care o poate cerceta pe îndelete, chiar dacă are în faţă doar un erzaţ articulat din pixeli, şi nu opera în materialitatea ei fizică. Oricum, acest exerciţiu mental este specific epocii noastre, în care realitatea internautică, fictivă a substituit-o demult pe cea palpabilă, materială şi pulsatorie. Partea de machetare şi prepress a realizat-o priceputul şi discretul Andrei Ichim, cu care, cîndva, am fost coleg de liceu. Acum, acesta face machetare şi tehnoredactare pentru diverse edituri din Republica Moldova.
Avem, în cele din urmă, un obiect poligrafic remarcabil, un produs intelectual şi vizual care lucrează precum un titirez, rotindu-se îndelung, pe care trebuie să-l urmăreşti şi să-l studiezi cu de-amănuntul, cu luare-aminte, pentru a-i putea descoperi sensurile, reperele, frumuseţile şi mai ales destinele artistice şi creatoare înscrise în interiorul lui.
Un volum de artă deosebit de frumos, pentru oameni frumoşi, competenţi şi inteligenţi. La apariţia lui a contribuit în chip esenţial compania Getik România (director: Ghenadie Dumanschi), căreia trebuie să-i aducem toate laudele, pentru că într-o vreme de secetă şi dezinteres total pentru actul de cultură şi actul creator, aceasta a susţinut generos o astfel de lucrare-experiment, căreia îi presimţim un destin îndelungat şi spectaculos. Pe toate meridianele lumii. Despre astfel de lucruri ar trebui să vorbească oamenii, şi să se implice cu adevărat în reiterarea unor acte de susţinere, finanţare şi promovare. Titirezul se învîrte!
Albumul O antologie a picturii moldoveneşti va fi lansat la Chişinău, pe 15 septembrie, la Berd’s Design Hotel, iar lansarea din Bucureşti va avea loc pe 24 septembrie, la Librăria Carusel, din reţeaua Cărtureşti.
Sursa:http://www.observatorcultural.ro/ARTE-VIZUALE.-Titirezul*articleID_32390-articles_details.html
Anunțuri

About Ghenadie Sontu

Ghenadie Sontu is the Founder and President of ARS DOR Association, a center for art and professional development in Moldova, which focuses on the development and promotion of Moldova’s cultural sector. Currently Ghenadie is the Chairman of the Advisory Committee at Eastern Partnership Culture Programme funded by the European Union. He is a Fellow of DeVos Institute of Arts Management, at Kennedy Center in Washington D.C., USA, and the expert of the Republic of Moldova at the Compendium-Cultural Policies and Trends in Europe Programme of Council of Europe. Previously, he worked for the Ministry of Culture of the Republic of Moldova as the Deputy-Director at the Agency for Inspection and Restoration of Monuments. Additionally, Ghenadie serves as a consultant in the frames of the project “Troika Moldova” developed through the European Neighborhood Programme, Arts & Culture Programme of the Open Society Institute – Budapest, the Soros Foundation Moldova and European Cultural Foundation. He served as the President of the Youth Parliament of Moldova and launched the International Art Project Eurointegration through Art. He has received a fellowship for trainers in cultural policy. Ghenadie graduated from a three-year programme of the European Cultural Foundation and Soros Foundation entitled Consolidation of Cultural Sector of Moldova and holds degrees from the Academy of Fine Arts and the Laboratory of Philosophy, Anthropology, and Culturology of the Invisible College of Moldova. www.arsdor.org www.ghenadiesontu.com

Discuții

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

ARS DOR

Poster German Kirkha in Chisinau
Poster German Kirkha in Chisinau by ilovechisinau
Look at more German Posters at zazzle

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 722 de urmăritori

RSS Cultura

RSS Timpul

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Donate News

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS CIVIC.MD

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Timpul – Ştiri din Moldova

RSS Moldavie.fr – Portail francophone de la Moldavie

  • Une exposition inspirée du « vol du siècle »
    Une exposition inédite d'art contemporain a été ouverte pour la public à la Bibliothèque Municipale « Bogdan Petriceicu Hașdeu » de Chisinau. L'exposition évoque l'ainsi-dit « vol du siècle », suite auquel le système bancaire de Moldavie a été pillé d'un million de dollars. Il s'agit en fait d'une installation nommée « La dette  […]
  • « Ne fermez pas le livre… », un appel immortel de Grigore Vieru
    Je le sais, un jour, à minuit ou au soleil levant, Mes yeux s'éteindront au-dessus de Son livre, J'arriverai alors à sa moitié peut-être, Mais ne fermez pas le livre … Laissez-le ouvert pour que mon fils ou ma fille Continuent à lire ce que leur père n'a pas réussi à lire. Les lignes ci-dessus constituent la traduction littérale d'un morc […]
  • Les plus traduits écrivains moldaves
    Les premières traductions des œuvres littéraires des écrivains moldaves ont été faites pendant la période soviétique, quand l'Etat mettait en place des programmes spéciaux de support aux écrivains jouissant d'appréciation. A présent, quand chaque écrivain doit s'occuper de la promotion de ses propres livres, la traduction des œuvres littéraire […]
  • Regard versé sur les défis de la Moldavie
    La thèse qu'a défendue Michael Lambert* à la Sorbonne met en avant la relation tumultueuse entre la Moldavie et la Transnistrie, mais surtout entre l'Union européenne et la Russie dans ce "no man's land” géopolitique. La Moldavie est ainsi décrite comme un pays que chacun des deux protagonistes souhaite attirer, mais sans pour autant oser […]
  • Un musée « caché du monde » à Chișinău
    Un musée inédit existe à Chişinău : situé à l'angle des rues Mihai Viteazul et Columna, il se « cache » derrière une rangée de grands arbres. Le musée, abrité par un immeuble à deux étages qui semble découpé d'une carte ancienne, s'appelle « Le musée de la gloire au travail », mais ce nom d'inspiration soviétique ne doit pas décevoir, ca, […]
  • Bruxelles approuve un nouveau programme d'aide pour la Moldavie
    La Commission européenne donnera à la Moldavie 100 millions d'euros d'aide européenne pour aider le pays d'Europe de l'Est à répondre à ses besoins financiers à court terme. La Commission a annoncé qu'elle donnerait à la Moldavie 100 millions d'euros dans le cadre de son programme d'assistance micro-financière (AMF), consti […]
  • Les échanges extérieurs de la Moldavie en chiffres
    Lors de la période janvier-novembre 2016, la Moldavie a exporté des produits en valeur totale de 1,8 milliard de dollars, selon les données du Bureau National de Statistiques. Ce chiffre constitue une majoration par 2,7% par rapport à la période similaire de l'an 2015. Cette hausse a dépassé les attentes des autorités qui avaient pronostiqué la diminuti […]
  • Certains Moldaves fêtent aujourd'hui une nouvelle fois … le Réveillon
    Il existe une particularité moldave concernant les fêtes d'hiver, qui est tout a fait paradoxale - un grand nombre de Moldaves fêtent Noël, tout comme le Réveillon deux fois par an. Ceci s'explique par le fait que deux calendriers sont utilisés - les calendriers grégorien et julien. Les fêtes d'hiver se caractérisent par toute une diversité de […]
  • Victoria Dunford : la Moldave décorée par la reine Elisabeth
    Victoria Dunford, une Moldave installée en Grande Bretagne, a remporté la distinction britannique « British Empire Medal » pour ses actions de soutien aux enfants à besoins spécifiques de Moldavie. « C'est un honneur plutôt pour le pays, non seulement pour moi et mon association », considère Victoria. « C'est difficile de réaliser qu'un pays é […]
  • Bonne année !
    Chers amis, Notre association Cercle Moldavie et le portail www.moldavie.fr vous adressent les vœux les plus chaleureux pour la nouvelle année 2017. Que la santé, le bonheur, le succès, la prospérité vous accompagnent ! Que ce nouveau carrefour des années accomplisse vos rêves et vous apporte de belles surprises ! Merci de votre fidélité. - Us et coutumes […]

RSS Evenimente in R. Moldova

  • Artă Decorativă COTROCENI 2012 - Luni, 10.6.2013 09:00
    Luni, 10.6.2013 09:00str. 31 August 1989, 115 Evenimentul are loc în cadrul unui parteneriat între instituţia gazdă şi Muzeul Naţional Cotroceni din Bucureşti şi se desfăşoară în perioada 25 aprilie – 10 iunie.
  • RECITAL DE PIAN - Vineri, 31.5.2013 18:00
    Vineri, 31.5.2013 18:00 Prima Doamnă a RM, Margareta Timofti, invită la un recital de pian cu Olga Kleiankina și expoziția de pictură a Valeriei Duca. În program: Debussy – „Reflexe în apă”, Ravel – „Ogli
  • SERATĂ JUBILIARĂ - Joi, 30.5.2013 18:00
    Joi, 30.5.2013 18:0081 Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, Chişinău MD-2012 Cu ocazia aniversării de 70 de ani a pianistului și dirijorului Mihail Secichin, pianista Inna Hatipova, soprana Valentina Calestru, naritonul Petru Racoviță și tenorul Serghei Varsanov, acompaniați de pianistul Mihai Secichin o
  • Concertul profesorilor - Miercuri, 29.5.2013 18:00
    Miercuri, 29.5.2013 18:0081 Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, Chişinău MD-2012 Catedra „Instrumente cu coarde” a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice prezintă Concertul profesorilor: Ion Josan, Zinaida Brânzilă, Naum  Hoș. Participă Orchestra Națională de Cameră, dirijor
  • Spectacolul "Storcătorul de fructe" - Marţi, 28.5.2013 18:00
    Marţi, 28.5.2013 18:0079 Ștefan cel Mare, Chisinau Spectacolul "Storcătorul de fructe" de Ilia Cilaki. Totul porneşte de la lipsa banilor, care duce la convieţuirea mai multor generaţii ale unei familii într-un singur apartament, aceştia suportându-se unii
  • Trupa Holograf - Joi, 23.5.2013 20:00
    Joi, 23.5.2013 20:00Str. A.Pușkin nr. 21, Chișinău Holograf este o trupă rock românească înființată în 1978. Holograf este printre cele mai de succes trupe din România, fiecare dintre albumele lor conținând câteva cântece care au ajuns hit-uri &ici
  • Filmul deținător al premiului Ursul de Aur, „Poziția copilului” - Duminică, 19.5.2013 19:00
    Duminică, 19.5.2013 19:00Str. Vasile Alecsandri 4 Festivalul Filmului European revine pe marile ecrane ale Chișinăului cu o premieră, filmul românesc „Poziția copilului”, distins cu prestigiosul premiu „Ursul de Aur”. Capul de afiş
  • Concert de lansare „Există Veriga, o chitară, un drum și muzica care vine să schimbe” - Joi, 16.5.2013 19:30
    Joi, 16.5.2013 19:30Grigorie Vieru 15  Oameni dragi, vă invităm la concertul nostru de lansare, unde vom cânta și vă vom cânta. În cadrul concertului va fi lansat conceptul, filosofia și misiunea trupei, single-ul „Liber” și videocli
  • Gheorghe Țopa "Dulcea mea povară" - Miercuri, 8.5.2013 19:00
    Miercuri, 8.5.2013 19:00Str. A.Pușkin nr. 21, Chișinău Gheorghe Țopa vă invită la concertul său jubiliar cu genericul ''Dulcea mea povară'' unde va interpreta piesele care l-au consacrat dar și cele lansate în ultima perioadă. Vor evolua: Ion Suruc
  • Ultima zi a expoziţiei plasticianului Dumitru BALICA - Marţi, 30.4.2013 16:00
    Marţi, 30.4.2013 16:00strada Sfatul Tarii 18 Dumitru BALICA este născut în anul 1978 la Horodişte (raionul Donduşeni). După ce şi-a urmat studiile la Facultatea de Arte plastice şi Design la Universitatea de Stat, îşi expune pentru prima oară operele în 2001.
%d blogeri au apreciat asta: