Cultura, Finantarea Culturii, Moldova, Personalitati

Interviu cu Emilian Galaicu-Păun: „Nu se poate trăi din scris în Moldova”

Emilian Galaicu-PăunInterviu cu editorul-șef al editurii Cartier din Chișinău Emilian Galaicu-Păun. Prozatorul vorbește despre salariul unui om de artă în Republica Moldova, cum sunt susținuți aceștia de Ministerul Culturii și campania de promovare a lecturii lansată de UNIMEDIA.

– Cum e să fii scriitor şi poet în Republica Moldova?

– Dacă EŞTI cu adevărat, nici un regim nu-ţi poate veni de hac, decât (în cazul celor totalitare) interzicându-ţi scrierile (nu şi scrisul propriu-zis, de unde şi existenţa a numeroase manuscrise „de sertar” în URSS, de pildă) sau corupându-te (dar atunci rişti să devii o „unealtă ideologică” în slujba statului-partid), iar în cazuri extreme, lichidându-te fizic (Osip Mandelstam a pierit în GULAG, în 1938) sau expulzându-te din ţară (Aleksandr Soljeniţân, în 1974); fiindcă în cazul unor democraţii (mai mult sau mai puţin) afirmate, cel mult (rău!) ce-ţi poate face e să te lase în plata Domnului să te descurci singur. Acum, întrebarea este ce fel de regim avem în Republica Moldova, ca să ştim la ce să ne aşteptăm – în bine şi mai cu seamă în rău. În opinia mea, RM e o ţară „schizoidă”, cu o identitate incertă – între 1918 şi 1940, Basarabia constituie marginea de Est a României (implicit, a latinităţii); după 1940, şi mai cu seamă odată cu formarea RSSM, devine marginea de vest a URSS, nu atât „Oceanul slav” înghiţindu-i pe localnici, cât sistemul politic care-i transformă la grămadă în homo soveticus.

Se poate vorbi, aşadar, despre o dublă marginalizare: etnică (în cadrul românităţii – populaţia băştinaşă dintre Prut şi Nistru, nu mai vorbesc de cea de peste Nistru, nu participă la nici unul (sic!) dintre evenimentele fondatoare ale naţiunii din sec. XIX; în cadrul Imperiului Rus, iar ulterior al URSS – moldovenii sunt priviţi cu suspiciune, fiind bănuiţi mereu că s-ar uita „peste Prut”) şi politică („cazul Stere” e cât se poate de grăitor în acest sens în contextul românesc; cât despre „politica naţională de cadre” din URSS, e suficient să amintim că toţi primii secretari ai PC/RSSM de după război erau din Transnistria şi, bineînţeles, nu vorbeau limba băştinaşilor!). Declaraţia de Independenţă, din 27 august 1991, nu a schimbat lucrurile în profunzime – RM este o ţară cu o frontieră (culmea, românească!) bine păzită la Vest, şi cu o graniţă deschisă ca o rană, controlată de separatiştii transnistrieni, la Est. Dincolo de (ne-)„aşezarea geopolitică”, şi reperele valorice sunt situate în afară – în lipsa unei tradiţii culturale autohtone, unii le caută la Bucureşti, alţii la Moscova. Altfel spus, centrul de greutate al culturii „moldoveneşti” s-a aflat mereu ba la 500 km mai la Apus, ba la 1.500 km la Răsărit.

Ei bine, a fi scriitor în RM presupune înainte de toate să te plasezi într-un anume câmp cultural – fie panromânesc (după mine, singurul performant, dat fiind că intri în concurenţă „la zi” cu valorile naţionale), fie moldovenesc (alias, regional, cu riscul de a produce o literatură în cel mai bun caz… provincială), fie panslav (fiindcă – nu-i aşa? – avem şi scriitori de limbă rusă, inclusiv printre moldovenii din talpă; să nu uităm că, de prin anii ’70, basarabeanul Ion Druţă îşi scrie operele în limba rusă – adevărat că… la Moscova!). Abia apoi, să-ţi afli locul (la masa de scris, dar şi în societate), unul în stare „să te hrănească” (şi nu doar cu „hrană spirituală”), ceea ce în condiţiile unei pieţe de carte subdezvoltate cum e cea din RM este practic imposibil. Bref, NU SE POATE TRĂI DIN SCRIS în Republica Moldova – cunoaşteţi cumva vreun best-seller de producţie autohtonă? sau vreun „latifundiar literar”? măcar un „bursier” dacă nu viager, cel puţin pe perioada scrierii unei lucrări de proporţii (pe Nicoleta Esinencu n-o pun la socoteală, ea fiind o autoare dramatică)?!…

Şi atunci literatul basarabean fie îşi asumă PE CONT PROPRIU destinul de creator, fie îşi caută o UMBRELĂ (ruseşte ar fi… «крыша») instituţională care să-i asigure existenţă şi să-i satisfacă orgoliul de „om de litere”. Cum USM nu o mai poate face „ca pe vremuri”, se găsesc tot felul de partide, mişcări politice ş.a.m.d. care-i „confiscă” pe câte unul sau altul de-ai noştri… Nu neapărat că aceştia „s-ar vinde”; cert însă că, odată intraţi în politică, scriitorii noştri (fără excepţie!!!) nu au mai dat randamentul deplin în ale scrisului. Tocmai d’aia am refuzat orice înregimentare – de partid, de „cauză” („naţională”, cum altfel?!) etc., etc.

-Aveţi un doctorat la Institutul de Literatură „M. Gorki” din Moscova şi sunteţi unul dintre cei mai apreciaţi scriitori şi intelectuali din spaţiul românesc, fiind tradus în peste 20 de limbi. Deşi pe plan economic şi politic între Moscova şi Bucureşti, via Chişinău, există un „război rece”, cum simţiţi lucrurile pe plan cultural?

-Orice s-ar întâmpla pe plan politic, Marea Cultură Rusă i-a fascinat, îi fascinează şi – cred – îi va fascina în continuare pe creatorii de frumos români. Marile edituri de la Bucureşti, Iaşi, dar şi de la Chişinău nu prididesc să traducă autori ruşi, clasici şi contemporani, inclusiv pe cei de ultimă oră (Zahar Prilepin, de pildă); dar şi unele case moscovite publică autori români contemporani (pe acelaşi Vasile Ernu, de exemplu) – ceea ce constituie un semn de bun augur. Altminteri, atât în Rusia (sovietică), cât şi în România (socialistă), cultura în general & literatura în mod special au avut de suferit din cauza politicului, încât astăzi ar fi pur şi simplu păcat să se lase antrenate în jocurile de putere ale potentaţilor zilei. „Embargoul vinului”, impus Republicii Moldova de către Federaţia Rusă, nu poate duce la „embargoul cărţii ruse” (cum ar veni, voi interziceţi Cabernet-ul de Cricova, noi scoatem din circuit Moscova-Petuşki, de Venedikt Erofeev, în excepţionala tălmăcire a regretatului Emil Iordache) drept gest de răspuns. Şi cu asta, basta!

– Care este salariul mediu al unui om de artă în Republica Moldova şi cum se descurcă acesta cu banii pe care îi câştigă?

Dacă un salariu considerat „buuuun!”, în mediile artistice, este de circa 200 Euro impozabili, ce să mai vorbim de salariul mediu?! Problema – atât în cazul celui bun, cât şi al celui mediu – e să-l primeşti la timp; or, uneori restanţele la plată sunt îngrozitoare, aş zice chiar inumane. Cum să te consacri meseriei tale, când pentru a-ţi câştiga existenţa trebuie să prestezi – aiurea! – tot felul de munci ce n-au nici în clin, nici în mânecă (sau, doar tangenţial: mă refer la apariţia unor actori în clipuri promoţionale/electorale) cu vocaţia ta artistică, pentru care tot statul s-a cheltuit ca s-o transforme în profesie?! La noi, „piaţa” (încă destul de „sălbatică”, şi deloc liberă) a împins spre marginea societăţii creatorii de frumos – aşa se face că „meritocraţia” artistică riscă să ajungă, de la o zi la alta, „lumpen intelectualitate”! Din când în când, se prăpădeşte câte un mare artist – mă gândesc la Maria Bieşu, Glebus Sainciuc sau Aureliu Busuioc –, şi atunci se aud voci ce deplâng condiţia ingrată a senectuţii acoperite de glorie, mai puţin de bunuri materiale; ei bine, eu aş zice că, purtându-le de grijă veteranilor scrisului/scenei/penelului etc., statul ar trebui să investească preponderent în creatorii aflaţi în plină forţă, altminteri mai mult sau mai puţin cunoscuţi (fiecare Uniune de creaţie îşi ştie valorile!), pentru ca aceştia să-şi realizeze potenţialul artistic, fără a uita totuşi de tinerele talente.

Sincer, nu cred că te poţi descurca – nu mai vorbesc de un trai decent! – cu un salariu, aşa că „se câştigă” din alte activităţi, adeseori ocazionale, ca să te poţi realiza ca om de cultură. În ceea ce mă priveşte, dacă nu aş avea emisiunea „Carte la pachet” & blogul la Radio Europa Liberă, pur şi simplu nu aş putea s-o întind de la salar la salar (din decenţă, nu-l spun aici, ca să nu afectez imaginea editurii Cartier, laureată a Premiului de Excelenţă la Târgul de Carte „Gaudeamus”, Bucureşti, 2012 – cititorii & cumpărătorii noştri nu sunt obligaţi să ştie cu ce sacrificii se face cartea de calitate; totuşi e bine să conştientizeze că performanţa costă), altminteri răstimp destul de greu de echivalat într-o unitate de măsură temporală…

– Cum susţine Ministerul Culturii scriitorii şi ce credeţi că ar trebui să facă?

– Dincolo de premiile pe care le oferă, la Saloanele de Carte sau de Ziua naţională a Culturii (pe 15 ianuarie), Ministerul Culturii nu s-a prea preocupat de condeierii din RM, exceptând unele figuri emblematice, pe care le-a asociat Statului, mai exact Regimului – Ion Druţă omagiat în 2008, la Palatul Naţional, de „conducerea de vârf” a (PC)RM, în frunte cu V. Voronin; ca apoi, în 2009, aceeaşi „conducere de vârf” să organizeze funeraliile naţionale ale lui Grigore Vieru; declararea „anului Gr. Vieru” (apoi Dumitru Matcovschi şi, respectiv, Spiridon Vangheli) din 2010 încoace. Prea puţin, şi doar pentru unii – aleşii din aleşi! Abia anunţarea unui concurs de manuscrise, pe care respectivul minister s-a prins să le sponsorizeze (fie şi parţial, prin preluarea unui număr de exemplare), în anul acesta, deschide o oarece perspectivă – întrebarea este cine filtrează ofertele? după ce criterii sunt apreciate manuscrisele? care-i gradul de obiectivitate? într-o societate unde cumătrismul a devenit a doua natură. Salut totuşi acest prim-pas, sper ca Ministerul Culturii să nu se împiedice în tot felul de formalităţi birocratice şi nici să se lase antrenat în jocuri de culise.

După mine, ar trebui să urmeze implementarea unui sistem de burse, pentru început pe un an de zile, în baza unor proiecte concrete – ceea ce a şi făcut bunăoară, aşa săracă lipită cum e (încât vai! nu are baremi o foaie literară a sa!), Uniunea Scriitorilor din Moldova odată cu venirea, în 2010, a unei noi echipe de conducere. Totodată, cred că identificarea unor parteneri strategici, printre editori & bibliotecari & librari, ar contribui la o mai bună circulaţie a cărţii naţionale, pe un teritoriu altădată presărat de „Luminiţe”. Mă opresc aici, pentru a nu anticipa răspunsul la cealaltă întrebare…

– Interesul basarabenilor pentru lectură a scăzut foarte mult. Recent, UNIMEDIA şi Editura Cartier au lansat o campanie care promovează lectura. În ce măsură credeţi că astfel de acţiuni pot trezi dragostea faţă de cartea bună?

– M-a bucurat şi pe mine acea dezbatere publică şi le sunt recunoscător cititorilor & criticilor care mi-au plasat Ţesut viu. 10 x 10 printre cele mai bune 10 romane basarabene ale ultimei jumătăţi de secol. Cu mici „deformări” (hai să le punem pe seama subiectivităţii respondenţilor), cred că acest Top-ten reflectă adecvat scara valorică a prozei noastre, dar mie unuia, ca editor, mi-a mai dezvăluit ceva – importanţa unei politici editoriale adecvate în promovarea operei. Nu-i deloc suficient să scrii o carte bună, mai trebuie s-o publici la o editură având o echipă redacţională profesionistă şi o reţea de difuzare pe măsură. Faptul că Aureliu Busuioc s-a regăsit cu DOUĂ romane în top, iar Ion Druţă doar cu unul, se datorează şi inteligenţei cu care autorul Hronicului Găinarilor s-a îndreptat mereu spre edituri private, printre cele mai performante pe piaţa noastră de carte, în timp ce „marele exilat” de la Moscova a mers pe mâna unor case de stat, cu seria de Opere în 7-8 volume, ca pe vremuri…

Nu ştiu dacă asemenea acţiuni neapărat „trezesc dragostea de carte” (pentru aceasta, ar trebui s-o cultivăm de la cea mai fragedă vârstă), cert însă că pot contribui la o mai bună cunoaştere a unor valori, ghidându-i pe cititori în alegerile lor. E simptomatic, în acest sens, că pe lista finală nu s-a regăsit Temă pentru acasă, de Nicolae Dabija, „gustată” de publicul larg (nici nu e de mirare – e un soi de… manele în proză!), dar desfiinţată de critica de specialitate. V-aş propune chiar, dacă tot aţi făcut primul pas în acest sens, să întreprindeţi o campania de lectură publică, plasând în fiecare săptămână pe site-ul UNIMEDIA un fragment din romanele „de top” ieşite învingătoare. Poate iau şi alte portaluri exemplu de la Dvs.? Mass-media ar avea şi ea un cuvânt de spus…

– Tinerii de azi sunt influenţaţi de vedetele de televiziune şi din presa tabloidă. Valorile s-au schimbat radical, manifestându-se o tendinţă tot mai pronunţată către valorile materiale (bani, maşini etc.) şi mai puţin către valorile culturale. În aceste condiţii, care este rolul scriitorilor în societatea noastră?

– Acelaşi dintotdeauna, să scrie (bine!), punându-se în slujba adevărului artistic & uman, nu şi în serviciul unor partide, grupuri de interese, potentaţi ale zilei. Înainte însă de a vorbi despre rolul scriitorului, ce-ar fi să-l readucem în discuţia şi pe Măria Sa, cititorul? Povestea o ştiu de la mai mulţi intelectuali moldoveni din „prima generaţie încălţată”, cei care au mers la şcoală în primul deceniu de după război şi au intrat la facultate în anii ’60: fii şi fiice de ţărani „de la coada vacii/ sapei”, majoritatea dintre ei au învăţat carte „pe rupte”, adică „rupând” ceva timp de la muncile din gospodărie, dar şi smulgând pagina 17 (aia cu ştampila instituţiei) din cărţile luate (horribile dictu!) cu împrumut de la biblioteca sătească.

Mai mult sau mai puţin îngăduitori câtă vreme odraslele lor îşi făceau temele pentru acasă, aceiaşi părinţi i-ar fi snopit în bătăi să-i fi prins cu „lecturi de bună voie/de plăcere”. Şi atunci, câte un copil mai inteligent pur şi simplu rupea pag. 17/18, cu ştampila bibliotecii, prefăcându-se apoi că învaţă din manualul şcolar. De cele mai multe ori, foaia cu pricina era aruncată înainte să fie citită – sute şi mii de pag. 17/18 sacrificate astfel pe altarul cunoaşterii. Credeţi că un asemenea gest aparent „nevinovat” poate rămâne fără consecinţe într-o perspectivă de durată?! Paradoxal, dar tocmai generaţia ’60 avea să ne aducă „primăvara pragheză” în cultura noastră, după decenii de proletcultism (mă gândesc la poeţii – acum, regretaţi cu toţii! – Grigore Vieru, Gheorghe Vodă, Liviu Damian, Dumitru Matcovschi ş.a., dar şi la cele patru romane definitorii pentru literatura dintre Nistru şi Prut, Povara bunătăţii noastre, de Ion Druţă; Singur în faţa dragostei, de Aureliu Busuioc; Povestea cu cocoşul roşu, de Vasile Vasilache şi Zbor frânt, de Vladimir Beşleagă). Şi tot aceşti oameni de două ori culţi (cum ar veni – de la culturile agricole la cea a spiritului!), ajunşi în anii ’70-’80 universitari & scriitori, ne-au pus în mâini primele cărţi adevărate, de data aceasta cu toate paginile prezente (mai puţin cele scoase de cenzură: vai! au existat şi la noi câteva cărţi date la cuţit – Descântece de alb şi negru, de Dumitru Matcovschi; Săgeţi, de Petru Cărare; Temerea de obişnuinţă, de Mihail Ion Ciubotaru, la care se adaugă volumul lui Ion Vatamanu, mutilat până la desfigurare, De pe două margini de război, publicat în cele din urmă cu un titlu… măsluit, Măslinul oglindit –, plus câteva scrieri de sertar, mă gândesc la jurnalul lui Alexei Marinat, pentru care va face zece ani de Gulag, Eu şi lumea, apoi la volumul postum de memorii Povestea vulturului al lui Nicolai Costenco, deportat după Cercul Polar timp de 16 ani, dar şi la romanul lui Vl. Beşleagă, Viaţa şi moartea nefericitului Filimon…

Totodată, nu pot să nu amintesc că după „linşarea” autorului Poveştii cu cocoşul roşu, de către „politrucii literari” Ivan Racul şi Valeriu Senic, în oficiosul Comunistul, Vasile Vasilache nu a mai putut publica preţ de 18 ani „ai vacilor slabe), doar că… de citit printre rânduri/pe sub masă! Ei bine, astăzi se poate scrie – cu toate cuvintele, chiar şi cu cele… netrecute în DEX! – cu cărţile pe masă, fără a mai strecura „şopârle” în texte, asumându-ţi pe faţă cele spuse. Vitrege sub aspect economic, cele două decenii de independenţă s-au dovedit a fi suficient de rodnice în ale scrisului – nu degeaba prima revendicare a mişcării de eliberare naţională a fost chiar aceasta: Limbă & alfabet!

– La ce lucraţi în acest moment?

– Pregătesc (deocamdată, în manuscris) ediţia a doua a romanului Ţesut viu. 10 x 10, „revăzută şi mult adăugită” (vorba lui Emil Brumaru), de departe – cartea vieţii mele (cel puţin, în proză). Mi s-a făcut o propunere, foarte tentantă, să traduc din franceză o capodoperă a literaturii universale, pe care mă gândesc s-o accept – nu vă pot dezvălui mai mult, cel puţin nu înainte de a fi semnat contractul. Totodată, am început să lucrez la un nou roman, unul cu totul deosebit ca scriitură – dar îmi va lua ceva timp (7-10 ani, cred/sper) ducerea lui la bun sfârşit. Iar de prin iunie încoace mi se întâmplă, aproape săptămânal, un mare miracol – Poezia!

 

Sursa: http://unimedia.info/interviu/49.html

Anunțuri

Despre Ghenadie Sontu

www.ghenadiesontu.com

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Poster German Kirkha in Chisinau
Poster German Kirkha in Chisinau by ilovechisinau
Look at more German Posters at zazzle

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 722 de urmăritori

RSS Ghenadie Sontu Fine Art Blog

  • Discover the Rare Hebrew Bible that United Three Cultures.
    This year’s sale of Important Judaica features an outstanding selection of rare medieval Hebrew manuscripts and printed books. Highlights include a magnificently Illuminated Medieval Hebrew Bible from Spain (3,500,0000–5,000,000 USD), a newly discovered 13th-century micrographic Hebrew Bible from France (400,000–600,000 USD) and a previously unknown copy of […]
  • The painting ‘Salvator Mundi’ by Leonardo da Vinci at Christie’s
    After 19 minutes of dueling, with four bidders on the telephone and one in the room, Leonardo da Vinci’s “Salvator Mundi” sold on Wednesday night for $450.3 million with fees, shattering the high for any work of art sold at auction. It far surpassed Picasso’s “Women of Algiers,” which fetched $179.4 million at Christie’s in May 2015. The buyer was not immedi […]
  • Biblical Zionism in Bezalel Art
    by Dalia ManorSURPRISING AS IT MAY SOUND, the visual art that has developed in Jewish Palestine and in Israel has drawn its inspiration from the Bible only on a limited scale. In recent years, some biblical themes have been taken by artists as metaphor in response to events in contemporary life. 1 But, as a whole, the bible has been far less significant for […]
  • The Architect of the Tabernacle
    In Ex. xxxi. 1-6, the chief architect of the Tabernacle. Elsewhere in the Bible the name occurs only in the genealogical lists of the Book of Chronicles, but according to cuneiform inscriptions a variant form of the same, "Ẓil-BêI," was borne by a king of Gaza who was a contemporary of Hezekiah and Manasseh. Apparently it means "in the shadow […]
  • Уроки рисования и живописи в Хайфе
    Дорогие друзья, мы начинаем запись детей и взрослых нa занятия по рисунку и живописи в Хайфе. Программа обучения рисованию рассчитана как на желающих начать рисовать “с нуля”, так и на тех, кто хочет закрепить ранее приобретенные навыки. На обучение рисованию принимаем всех желающих – детей, подростков, взрослых и людей пенсионного возраста. Пройдя наши худо […]
  • Second Themple
    The Second Temple (Hebrew: בֵּית־הַמִּקְדָּשׁ הַשֵּׁנִי‎‎, Beit HaMikdash HaSheni) was the Jewish Holy Temple which stood on the Temple Mount in Jerusalem during the Second Temple period, between 516 BCE and 70 CE. According to Judeo-Christian tradition, it replaced Solomon's Temple (the First Temple), which was destroyed by the Babylonians in 586 BCE, […]
  • The Bezalel Style
    From the very beginnings of the Bezalel enterprise, there was a conscious effort to create a new and unique "Hebrew" style of art. Bezalel students and artisans sought inspiration in the native flora and fauna, notably the palm tree and the camel. They referenced archeological treasures, replicating Judean coins in filigree pieces and utilizing anc […]
  • Solomon's Temple
    According to the Hebrew Bible, Solomon's Temple, also known as the First Temple, was the Holy Temple (Hebrew: בֵּית־הַמִּקְדָּשׁ‎‎: Beit HaMikdash) in ancient Jerusalem before its destruction by Nebuchadnezzar II after the Siege of Jerusalem of 587 BCE and its subsequent replacement with the Second Temple in the 6th century BCE.The Hebrew Bible states t […]
  • Bezalel and Oholiab
    What skills did Bezalel and Oholiab possess? What does this say about the way the Spirit of God equips people for leadership? Why might God have equipped them with people skills as well as artistic and practical skills? How would each be needed in building the Tabernacle?    REFLECT: When told everything to do and exactly how to do it, how do you typically r […]
  • Tabernacle
    The Tabernacle (Hebrew: מִשְׁכַּן‎‎, mishkan, "residence" or "dwelling place"), according to the Hebrew Bible, was the portable earthly meeting place of God with the children of Israel from the time of the Exodus from Egypt through the conquering of the land of Canaan. Built of woven layers of curtains along with 48 standing boards clad w […]

RSS Cultura

  • Moş Crăciun există, Moş Crăciun eşti tu
    Sunt plecaţi de mai mulţi ani din Republica Moldova, dar nu au uitat de vârstnicii rămaşi acasă. Au grijă ca din banii pe care îi câştigă în străinătate să aducă măcar un strop de lumină în casele
  • Jurnalul orei 19, 11 decembrie
    cu Sofia Obadă
  • Jurnal TV a lansat colindul de Crăciun
    Jurnal TV dă tonul sărbătorilor de iarnă. Aşa cum v-a obişnuit deja, în prag de Crăciun și Revelion, postul nostru de televiziune a lansat un colind. Cântecul va încălzi sufletele tuturor în serile
  • Jurnalul orei 19, 8 decembrie
    cu Sofia Obadă
  • A murit Vladimir Curbet
    Iar în această dimineaţă s-a stins din viaţă conducătorul artistic și fondatorul Ansamblului „Joc”, maestrul coreograf Vladimir Curbet. Artistul poporului a împlinit în urmă cu trei zile 87 de ani.
  • S-a stins din viaţă Alexandru Moşanu
    Primul preşedinte al Parlamentului de la Chişinău, Alexandru Moşanu, a decedat aseară la vârsta de 85 de ani. El suferea de o boală incurabilă și s-a stins din viață în apartamentul
  • S-a stins din viaţă Alexandru Moşanu
    Primul preşedinte al Parlamentului de la Chişinău, Alexandru Moşanu, a decedat aseară la vârsta de 85 de ani. Profesor universitar, doctor habilitat în istorie, precum şi membru de onoare
  • Jurnalul orei 19, 4 decembrie
    cu Sofia Obadă
  • Creștinii sărbătoresc Ovidenia
    Creştinii ortodocşi de stil vechi prăznuiesc astăzi Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Ovidenia, aşa cum este cunoscută în popor. Această sărbătoare este considerată împărătească
  • O nouă emisiune la Jurnal TV
    Jurnal TV își surprinde din nou telespectatorii cu un proiect inedit. De această dată, postul nostru vă aduce în casele dumneavoastră unul dintre cele mai de succes produse televizate din Europa

RSS Timpul

  • MAŞINILE MÂNATE...
    Maşinile mânate de-o putere elementară, ba chiar acele puse în mişcare de puterea omenească numai, posed o parte foarte esenţială fără de care maşina ar lucra lipsită de orice regulă, ar deveni incalculabilă în privirea repejunii cu care se mişcă, şi-ar toci toate părţile şi peste puţin s-ar face netrebuincioasă. Deşi această parte nu pare esenţială la prima […]
  • O revoluţie trăită, o revoluţie făurită... (III)
    Înainte de constituirea Sfatului Ţării, „capitala Rusiei era ocupată de bolșevici, care inspirau tuturor neîncredere și groază”, scria Ion Inculeţ.
  • O revoluție trăită, o revoluție făurită… (II)
    Comisarii județeni și autoritățile locale din Basarabia, numite de Guvernul Rus, jurau credință Sfatului Țării. (Începutul în numărul trecut) 
  • În culisele Istoriei: O REVOLUȚIE TRĂITĂ, O REVOLUȚIE FĂURITĂ...
    (Începutul în numărul trecut) Impresiile primului președinte al Sfatului Țării trădează emoțiile pe care le-a avut. Era conștient că în acele clipe el scrie o nouă pagină de istorie:
  • Duşmanul personal al Kremlinului (II) Nepotul lui Fănase Magari a lucrat în miliţia sovietică, schimbându-şi numele în Izvoreanu
    Un ecou al eroismului manifestat de Fănase Magari și camarazii săi după executarea fostului primar sovietic din Recea, Vasile Cheptene, răsună până astăzi, în plin secol XXI. Ne putem chiar atinge de el, dacă vizităm parcul central din Strășeni. Acolo, la capătul aleii centrale, se află un mormânt rătăcit şi uitat de toţi. Este locul de veci al locotenentulu […]
  • Dosarul lui Pan Halippa şi amintirile sale
    „Am luat contact cu Troţki şi Lenin şi ei au dat formula: pro-cedaţi cum vă dictează conşti¬inţa şi interesul politic, dar hotărârea s-o ieie Sfatul Ţării”.  
  • Pavel Păduraru știe unde este MILIARDUL! A scris despre asta în romanul „Moartea lui Igor Alexandrovici”
    În cadrul unui interviu pentru moldnova.eu, jurnalistul ziarului TIMPUL și scriitorul Pavel Păduraru a vorbit despre noul său roman ,„Moartea lui Igor Alexandrovici”. 
  • În culisele Istoriei: Liceul „Mihai Eminescu” și directorul Oatu
    Nici marele N. Iorga nu a putut salva liceul cu cel mai bun cabinet de fizică şi chimie din Basarabia Alexandru Oatu a fost trezorierul Pământeniei din Dorpat. El s-a născut la 31 martie 1878, în satul Cuhneşti, jud. Bălţi, în familia preotului Ioan Oatu. A făcut studii la Şcoala Duhovnicească și la Seminarul Teologic din Chişinău, promoția 1899, înscriindu- […]
  • Gherman Pântea şi diplomaţia secretă
    După venirea la putere a lui Stalin, sovieticii s-au arătat gata să recunoască Unirea în schimbul judeţelor Hotin, Ismail şi Cetatea Albă, iar România le-a propus în schimb tezaurul de la Moscova. (Continuare. Începutul în numărul din 29 septembrie 2017)  
  • ÎNTR-UN STUDIU DE POLITICĂ...
    Într-un studiu de politică contemporană intitulat Martirii de la 48 şi salvatorii de la 66 d. G. Mîrzescu expune pe 37 de pagini cicero istoricul scurt al ministerelor perindate de la suirea Măriei Sale pe tron şi până astăzi.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Donate News

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Vocea Basara Biei

  • พนันบอล โบนัส 100 บาท จะพอหรือ? เพราะที่นี่ให้มากกว่า
    ไม่ว่าใครๆ ก็ชอบของฟรีหรือของแถมกันทั้งนั้น ไม่เว้นแม้กระทั่งเรื่องแทงบอลออนไลน์ เจ้ามือต่างๆ ที่มีอยู่มากมายพร้อมให้สิทธิพิเศษสำหรับผู้ที่สมัครสมาชิกใหม่ เช่น พนันบอล โบนัส 100 บาท เป็นต้น ซึ่งบางคนก็พอใจแล้วกับจำนวนโบนัสนี้ The post พนันบอล โบนัส 100 บาท จะพอหรือ? เพราะที่นี่ให้มากกว่า appeared first on Vocea Basara Biei. […]
  • เคล็ดไม่ลับแบบง่ายๆ เล่นพนันออนไลน์อย่างไรไม่ให้พัง
    วงการพนันอาจจะสามารถเปรียบได้เหมือนกับเหรียญนั่นก็คือมีสองด้านเสมอ เราไม่สามารถปฏิเสธได้เลยว่า ท่ามกลางความยินดีของเหล่านักพนันที่ประสบชัยชนะ ก็จะมีความเสียใจของบรรดานักพนันผู้แพ้อยู่เสมอ แม้ว่า วันพระจะไม่ได้มีวันเดียวจะสามารถเป็นคำปลอบใจให้กับนักพนันที่เล่นเสียได้ The post เคล็ดไม่ลับแบบง่ายๆ เล่นพนันออนไลน์อย่างไรไม่ให้พัง appeared first on Vocea Basara B […]
  • คำบอกเล่าจากเหล่านักการพนันออนไลน์มืออาชีพ
    รู้หรือไม่ว่าเกมส์การพนันอยู่คู่กับโลกของเรามาอย่างยาวนาน จากข้อมูลทางประวัติศาสตร์ระบุว่ามนุษย์เราเริ่มต้นเล่นการพนันกว่า 2000 ปีมาแล้ว ซึ่งมีรูปแบบของการพนันที่เปลี่ยนแปลงไปตามยุคสมัย โดยความนิยมของเกมส์พนันนั้นจะแตกต่างกันออกไปในแต่ละคน จนทำให้ปัจจุบันทำให้อาชีพใหม่ที่เรารู้จักกันในชื่อ "นักพนันมืออาชีพ" The post คำบอกเล่าจากเหล่านักการพนันออนไล […]
  • รู้จักกับเรทราคาของการ แทงบอลออนไลน์ ในรูปแบบต่างๆ
    การศึกษาเรื่องราคาต่อรองฟุตบอลเหมือนเป็นความรู้พื้นฐานที่จำเป็นก่อนตัดสินใจวางเดิมพันผ่านเว็บ แทงบอลออนไลน์ การที่ลุ้นการเดิมพันโดยยังไม่เข้าใจ กติกาการวัดแพ้ชนะของเรทราคาที่เล่น บางครั้งจากที่เชียร์บอลแบบสนุกๆตอนจบเกมส์กับกลายเป็นว่าเสียเดิมพันทั้งๆที่คิดว่าผลการแข่งขันสกอร์นี้ยังไงก็ได้เงิน ดังนั้นการรู้จักเรทราคาก่อนวางพนันออนไลน์ จะช่วยให้คุณไม่เสียค่าโง […]
  • อัตราการจ่ายเงินของการเล่น SIC BO หรือที่รู้กันในนาม ไฮโล
    Sic Bo เป็นชื่อตามหลักสากลของเกมส์ไฮโลในประเทศไทย ต้นกำเกิดมาจากประเทศจีน แต่สมัยนี้ก็เป็นเกมส์มาตรฐานสากลของวงการคาสิโนทั้งในบ่อนและคาสิโนออนไลน์ กติกาการเล่นไม่มีอะไรมากเลย ลองนั่งดูสัก5รอบก็พอจะรู้วิธีเล่นเบื้องต้นแล้ว อุปกรณ์การเล่นหากมีลูกเต๋าเพียง 3 ลูก ก็สามารถเป็นเจ้ามือได้แล้วครับ The post อัตราการจ่ายเงินของการเล่น SIC BO หรือที่รู้กันในนาม ไฮโล ap […]

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS CIVIC.MD

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Flux necunoscut

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Timpul – Ştiri din Moldova

RSS Moldavie.fr – Portail francophone de la Moldavie

  • « The Washington Post » recommande un vin effervescent moldave pour vos fêtes de fin d'année
    « La Moldavie est fière de posséder la plus grande cave à vin du monde, ainsi que de très bons vins effervescents. Cricova produit du brut appelé Crisecco, un vin superbe pour seulement environ12 $ », écrit l'éditorialiste Dave McIntyre. Ce blanc de noirs a un goût agréable et frais et une texture soyeuse, avec une saveur fruitée et un arôme floral, con […]
  • Une invitation à Orheiul Vechi
    Par Charlie Botaka Divinement situé, faisant face au royaume des cieux, le beau Orheiul Vechi puise sa force dans le chant des cœurs ému de ses habitants et visiteurs venant des quatre coins du Globe. Offrant une vue imprenable sur la rivière le Raut, il exprime son histoire à travers la splendeur de son paysage, ses sublimes lieux de culte, dont cette croix […]
  • Prenez la rue Chișinău …
    Dans plusieurs villes de l'Europe, on peut se promener … dans la rue Chișinău. Des rues qui portent le nom de la capitale moldave traversent les villes suivantes : Almaty (Kazakhstan) Artiom (Russie) Bilhorod-Dnistrovskyï (Ukraine) Bichkek (Kirghizstan) Brăila (Roumanie) Bucarest (Roumanie) Tchernovtsy (Ukraine) Kramatorsk (Ukraine) Dnipro (Ukraine) Don […]
  • Des curiosités sur la monnaie moldave
    La monnaie moldave vient de célébrer son 24-ième anniversaire. Le 29 novembre 1993, la jeune République de Moldavie a mis en circulation sa monnaie nationale – le Leu (qu pluriel -Lei) – (dont la subdivision est le ban, bani au pluriel), remplaçant ainsi le « coupon » qui a été une solution monétaire temporaire, lors de la période de transition du rouble sov […]
  • La troupe moldave qui a fait fureur à l'EUROVISION 2017 vous donne rendez-vous à Paris !
    SunStroke Project, la troupe moldave qui s'est classée 3-ième au concours EUROVISION 2017, invite à UNE SOIREE « A LA MOLDAVE » à Paris, dimanche, le 3 décembre 2017. Le concert aura lieu à BIZZ'ART Club : 167, Quai de Valmy - Canal St Martin, 75010 Paris Réservez votre billet en ligne : www.weezevent.com/sunstroke-project ou appelez 06 08 75 07 27 […]
  • Création d'un mouvement de soutien au développement durable et économique de la Moldavie
    Nous publions ci-dessous un texte aimablement proposé par Jean-François CARON et Sébastien BOUCQ qui travaillent depuis plusieurs années sur la question des modèles économiques émergents et prometteurs du point de vue du développement durable des territoires. Selon les auteurs, leur expérience pourrait servir à soutenir le développement responsable et économ […]
  • Randonnées sibériennes : les Moldaves/Roumains de Krasnoїarsk
    Cet article fait partie du cycle de relations de l'historien Octavian Țâcu, participant aux « Expéditions de la mémoire » en Sibérie, sur les traces des Moldaves qui ont dû, à une certaine époque, quitter leur patrie et mener une autre vie dans des parages très lointains. 2 564 849 citoyens (sur le total de 3 383 332), soit 78% de la population du pays, […]
  • Camelia Saranciuc, lauréate de la médaille d'or à l'Olympiade Internationale de langue française : « Le succès arrive de façon inattendue »
    Une élève moldave a fait preuve de meilleure performance mondiale en matière de langue française. Il s'agit de Camelia Saranciuc, élève au Lycée Théorique « Ion Creangă » de Chisinau qui a décroché la médaille d'or à l'Olympiade Internationale de langue française déroulée en Arménie. « La langue française est le monde dans lequel je vis. C […]
  • Interview avec Ana Gutu, première vice-présidente du Parti de l'Union Nationale
    Le succès de www.moldavie.fr tient à sa volonté de fournir les informations les plus exactes et les plus larges possibles sur la vie dans la République de Moldavie. C'est dans cet esprit que nous publions l'entretien que nous a accordé Madame Ana Gutu, Professeure des Universités, première vice-présidente du Parti de l'Union Nationale. Nous no […]
  • La migration à travers les générations : les causes pour lesquelles les Moldaves quittent leur pays (2)
    Chaque jour, 106 Moldaves quittent la Moldavie à jamais, selon les données d'une étude effectuée par Magenta Consulting. D'autre part, selon le sondage Le Baromètre de l'Opinion Publique, 57% de Moldaves seraient partis s'ils avaient l'opportunité. Les données officielles du Ministère des affaires étrangères dénotent que plus de 800. […]

RSS Evenimente in R. Moldova

  • Artă Decorativă COTROCENI 2012 - Luni, 10.6.2013 09:00
    Luni, 10.6.2013 09:00str. 31 August 1989, 115 Evenimentul are loc în cadrul unui parteneriat între instituţia gazdă şi Muzeul Naţional Cotroceni din Bucureşti şi se desfăşoară în perioada 25 aprilie – 10 iunie.
  • RECITAL DE PIAN - Vineri, 31.5.2013 18:00
    Vineri, 31.5.2013 18:00 Prima Doamnă a RM, Margareta Timofti, invită la un recital de pian cu Olga Kleiankina și expoziția de pictură a Valeriei Duca. În program: Debussy – „Reflexe în apă”, Ravel – „Ogli
  • SERATĂ JUBILIARĂ - Joi, 30.5.2013 18:00
    Joi, 30.5.2013 18:0081 Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, Chişinău MD-2012 Cu ocazia aniversării de 70 de ani a pianistului și dirijorului Mihail Secichin, pianista Inna Hatipova, soprana Valentina Calestru, naritonul Petru Racoviță și tenorul Serghei Varsanov, acompaniați de pianistul Mihai Secichin o
  • Concertul profesorilor - Miercuri, 29.5.2013 18:00
    Miercuri, 29.5.2013 18:0081 Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, Chişinău MD-2012 Catedra „Instrumente cu coarde” a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice prezintă Concertul profesorilor: Ion Josan, Zinaida Brânzilă, Naum  Hoș. Participă Orchestra Națională de Cameră, dirijor
  • Spectacolul "Storcătorul de fructe" - Marţi, 28.5.2013 18:00
    Marţi, 28.5.2013 18:0079 Ștefan cel Mare, Chisinau Spectacolul "Storcătorul de fructe" de Ilia Cilaki. Totul porneşte de la lipsa banilor, care duce la convieţuirea mai multor generaţii ale unei familii într-un singur apartament, aceştia suportându-se unii
  • Trupa Holograf - Joi, 23.5.2013 20:00
    Joi, 23.5.2013 20:00Str. A.Pușkin nr. 21, Chișinău Holograf este o trupă rock românească înființată în 1978. Holograf este printre cele mai de succes trupe din România, fiecare dintre albumele lor conținând câteva cântece care au ajuns hit-uri &ici
  • Filmul deținător al premiului Ursul de Aur, „Poziția copilului” - Duminică, 19.5.2013 19:00
    Duminică, 19.5.2013 19:00Str. Vasile Alecsandri 4 Festivalul Filmului European revine pe marile ecrane ale Chișinăului cu o premieră, filmul românesc „Poziția copilului”, distins cu prestigiosul premiu „Ursul de Aur”. Capul de afiş
  • Concert de lansare „Există Veriga, o chitară, un drum și muzica care vine să schimbe” - Joi, 16.5.2013 19:30
    Joi, 16.5.2013 19:30Grigorie Vieru 15  Oameni dragi, vă invităm la concertul nostru de lansare, unde vom cânta și vă vom cânta. În cadrul concertului va fi lansat conceptul, filosofia și misiunea trupei, single-ul „Liber” și videocli
  • Gheorghe Țopa "Dulcea mea povară" - Miercuri, 8.5.2013 19:00
    Miercuri, 8.5.2013 19:00Str. A.Pușkin nr. 21, Chișinău Gheorghe Țopa vă invită la concertul său jubiliar cu genericul ''Dulcea mea povară'' unde va interpreta piesele care l-au consacrat dar și cele lansate în ultima perioadă. Vor evolua: Ion Suruc
  • Ultima zi a expoziţiei plasticianului Dumitru BALICA - Marţi, 30.4.2013 16:00
    Marţi, 30.4.2013 16:00strada Sfatul Tarii 18 Dumitru BALICA este născut în anul 1978 la Horodişte (raionul Donduşeni). După ce şi-a urmat studiile la Facultatea de Arte plastice şi Design la Universitatea de Stat, îşi expune pentru prima oară operele în 2001.
%d blogeri au apreciat asta: